مقالات

چگونه Frame Rate را در بازی ها افزایش دهیم؟

 

 

یکی از فاکتورهای اساسی برای گیمرها نرخ فریم یا همان Frame Rate  است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم که چگونه Frame Rate را در بازی ها افزایش دهیم؟

پس در ادامه با ما همراه باشید. همانطور که اطلاع دارید ، تعریف بازی ها بر اساس تعداد فریم در یک ثانیه می باشد. این بدین معنی است که تعداد تصاویری که در یک ثانیه توسط نمایشگر ، تلویزیون و یا مانیتور می بینیم.

فریم ریت از عوامل مهم تجربه ی یک گیم بهتر

شما برای انجام یک بازی بدون مشکل و لگ به 26 الی 35 فریم نیاز خواهید داشت آن در واقع حداقل نرخ فریم برای یک بازی مناسب است.

در نتیجه بالا بودن نرخ فریم  یعنی شما بازی شفاف تر یا به اصطلا Sharp تری خواهید داشت. این یک حقیقت است که هرچه تعداد تصویر به نمایش درآمده در یک ثانیه بیشتر باشد تجربه ی گیم شما بهتر خواهد بود. در این صورت است که لگی مشاهده نخواهید کرد.

موارد بسیاری در frame rate تاثیر دارند در ادامه به نوبت آنها را معرفی خواهیم کرد. به عنوان مثال پردازنده (CPU) یکی از عوامل مهم در نرخ فریم است.

به عنوان مثال تصویر کنید که یک کارت گرافیک GTX1080 Ti را برای اجرای بازی ها در دقت UHD/2K/FHD انتخاب کرده اید.

چگونه Frame Rate را در بازی ها افزایش دهیم؟

اما عدم توازن بین کارایی GPU و CPU  تنها علت کاهش یا افزایش نرخ فریم نیست.

گرما…CPU یا GPU

در اثر گرمای بالا و تهویه ناکارآمد، عملکرد خود را کاهش خواهند داد. بدین ترتیب که در صورت افزایش دما، کنترلر با هدف جلوگیری از خرابی قطعه، کارایی را کاهش می دهد. با کاهش کارایی دمای قطعات نیز کاهش خواهد یافت.

پس خنک کنندگی ضعیف کارت گرافیک یا پردازنده نیز می تواند در کاهش نرخ فریم موثر باشد.

از جمله دیگر موارد سخت افزاری که می تواند در محدود سازی نرخ فریم تاثیر مستقیم بگذارد، استفاده از هارد دیسک ها و عدم استفاده از درایو های SSD خصوصا در سیستم های سطح بالا، استفاده از میزان نامناسب حافظه رم (امروزه حداقل 6 تا 8 گیگابایت را توصیه می کنیم)، و اینترفیس های قدیمی است. پس گلوگاه سخت افزاری را به عنوان یکی از برجسته ترین عوامل موثر در نرخ فریم بدانید.

در این حالت در صورتی که V-Sync، G-Sync و FreeSync نیز غیر فعال بوده و یا پشتیبانی نشود، شاهد ناسازگاری FPS با خروجی نمایشگر هستیم. در هر صورت نرخ فریم به حداکثر فرکانس قابل پشتیبانی توسط مانیتور کاهش پیدا می کند. یکی از دلایلی که مانیتورهای مخصوص بازی در بخش فرکانس پنل با یکدیگر رقابت می کنند نیز همین مسئله خواهد بود.

آیا در بازی حس میکنید فریم ریت شما کم است ؟

و اما برای افزایش نرخ فریم و قدرت رندر، در صورتی که به رندر بالا و نرخ فریم بیشتر نیاز دارید، می توانید در حین اجرای بازی، اقداماتی را انجام دهید. در صورتی که موارد ذکر شده در بالا را رعایت کرده اما بازهم دچار نرخ فریم پایین هستید، با اعمال برخی اقدامات خواهید توانست تا نرخ فریم را افزایش دهید. در صورتی که به صورتی که از مادربردهای گیمینگ استفاده می کنید، برنامه هایی مانند MSI X Boost  و MSI Command Center برای این منظور در نظر گرفته شده است تا در صورت نیاز، بدون نیاز به اورکلاک و اقدامات تخصصی، عملکرد سیستم شما را به طور چشمگیری افزایش دهد.

چگونه Frame Rate را در بازی ها افزایش دهیم؟

چگونه Frame Rate را در بازی ها افزایش دهیم؟

در نهایت می توانید به موارد ساده تر نظیر بردن تم ویندوز به حالت “کلاسیک”، بستن تمامی برنامه های در حال اجرا در OS و بالا بردن اولیت پردازش بازی مورد نظر در  Task Manager  اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *