مقالات

کدام کارت گرافیک برای من مناسب است؟

کدام کارت گرافیک برای من مناسب است؟

کارت گرافیک

کدام کارت گرافیک برای من مناسب است؟ کارت گرافیک نقش مهم را در سیستم ایفا میکند چرا که داده ها را از CPU گرفته و برای نمایش روی مانیتور رندر میکند.پس اینکه اطلاعات ذکر شده زودتر پردازش و نمایش داده شود، تجربه ی بهتری خواهید داشت.

نکات مهمی که باید در خرید کارت گرافیک رعایت کنیم.

همانطور که میدانید طیف وسیعی از کارت های گرافیک در بازار وجود دارند ، اما اینکه چطوری بفهمیم کدام از این کارت ها برای ما مناسب است ،نیازمند دانستن یک سری از ویژگی های کارت گرافیک است که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

هسته ی کارت گرافیک (Core)

هسته‌های پردازشی در CPU و کارت گرافیک مثل قلب سیستم هستند. اما کار آنها متفاوت است و تعدادشان هم فرق دارد. CPU ها هسته ‌های قدرتمند دارند و GPU ها صدها و هزاران هسته دارند که به صورت موازی کار می‌کنند.
دقت کنید که هر چقدر تعداد Coreها بیشتر باشد بهتر است اما موارد دیگری هم مطرح است مثلا اینکه ممکن است کارت گرافیکی هسته کم‌تر اما سرعت کلاک بالاتر داشته باشد در نتیجه کارایی بهتری نسبت به کارتی با تعداد هسته بیشتر دارد. بنابراین مقایسه مشخصات فنی کارت گرافیک هنگام خرید مهم است.

هسته‌های Cuda

هسته‌های Cuda در کارت گرافیک‌های Nvidia و هسته های پردازش Stream Processing در AMD بر اساس معماری کارت گرافیک، طراحی متفاوتی دارند. تعداد هسته‌های کودا در Nvidia RTX 3080 برابر با ۸۷۰۴ و در Nvidia RTX 3090 برابر با ۱۰۴۹۶ و در Nvidia 2080 Ti برابر با ۴۳۰۰ است. هسته‌های کودا در 2080 Ti  نصف RTX 3080 است اما به معنی دو برابری کارایی نیست. این دو از دو نسل مختلف کارت گرافیک انویدیا هستند.

توجه

در کل منظور ما این است که شما در هنگام خرید نباید به تعداد هسته ها توجه کنید بلکه باید بیشتر نسل کارت گرافیک را مدنظر قرار دهید.
مثلا بین سری RTX 20 و RTX 30، سری ۳۰ بهتر است پس اگر میتوانید بیشتر  هزینه کنید، حتما جدیدترین نسل ها را بخرید. چرا که معماری به عنوان نکته مهم در انتخاب کارت گرافیک است چرا که معماری جدیدتر با تعداد هسته کمتر در برابر نسل قبل با تعداد هسته بیشتر، برنده است.

نوع و سرعت حافظه گرافیکی

همه کارت گرافیک‌ها حافظه‌هایی با نام Video RAM یا VRAM دارند. انواع حافظه گرافیکی عبارتند از GDDR و HBM.

حافظه HBM چیست؟

انواعی از رم که پهنای باند یا High Bandwidth Memory نام دارد: HBM و HBM2/ 2e، کارایی بسیار بالا و البته قیمت گرانی دارند. مزیت آنها در برابر GDDR ها عبارتند از: سرعت بیشتر در دسترسی به دیتا، توان مصرفی کمتر، اشغال فضای کمتر روی بورد، پهنای باند بسیار بالاتر، سرعت ۲ Gbps. HBM ها برای مصارف بسیار پیشرفته و حرفه‌ای کاربرد دارند و پرداختن بیشتر به آن از موضوع این بحث خارج است.

انواع و سرعت حافظه GDDR چیست؟

کدام کارت گرافیک برای من مناسب است؟

کدام کارت گرافیک برای من مناسب است؟

عددی که در انتهای GDDR می‌بینید بیانگر نسل آن است. GDDR3 فقط در دستگاه‌های رده پایین و GDDR4 در طراحی‌های سفارشی به کار می‌رود. هم اکنون GDDR5 به صورت گسترده در دستگاه‌ها استفاده می‌شود مثل لپ تاپ و اسمارت فوت و کنسول بازی  PS4 و Xbox one .مزیت آن نسبت به نسل‌های قبلی عبارتند از: کاهش مصرف برق، افزایش پهنای باند حافظه، افزایش سرعت تا ۸ گیگابیت بر ثانیه، و داشتن ظرفیت‌های ۵۱۲ مگابایت و ۱ و ۲ و ۴ و ۸ گیگابایت، تولید شده توسط تولیدکنندگان متفاوت مثل میکرون و سامسونگ و Hynix و ELPIDA.

ظرفیت حافظه گرافیکی

ظرفیت حافظه گرافیکی به صورت گیگابایت در کنار GDDR است مثلا ۴ GB of GDDR4 یا  ۲۴GB of GDDR6X.

VRAM  از جمله مولفه‌های مهم در کارایی کارت گرافیک ها است و روی میزان اطلاعاتی که کارت می‌تواند برای پردازش، Cache کند تاثیر دارد و در نتیجه روی رزولوشن تاثیر می‌گذارد مثلا برای تنظیمات ۱۰۸۰p، رم ۴ گیگابایت کافی و خوب است اگر رزولوشن پایین‌تر مثل ۷۲۰p می‌خواهید می‌توانید ۲ گیگ رم انتخاب کنید. اگر رزولوشن بالاتر بخواهید باید رم بیشتری در نظر گیرید مثلا برای ۲K باید ۶ یا ۸ گیگ و برای ۴K باید ۸ یا ۱۲ گیگ در نظر بگیرید. کارت گرافیک های رده بالا، ۱۶ گیگ رم هم دارند. با نتخاب درست اندازه رم، رزولوشن تصویر و کیفیت بافت تصویر در حالت ایده‌آل خواهد بود.

پهنای باند حافظه گرافیکی

علاوه بر ظرفیت رم، پهنای باند آن هم مطرح است که بر کارایی کارت گرافیک تاثیر به سزایی دارد. پهنای باند حافظه گرافیکی یعنی سرعت انتقال دیتا بین حافظه و پردازنده گرافیکی. میزان پهنای باند رم از ضرب سه فاکتور تعداد تراشه حافظه و پهنای باس هر تراشه و سرعت تراشه، تقسیم بر ۸ به دست می‌آید. مثلا کارتی با ۸ تراشه حافظه با سرعت ۱۰ گیگ و پهنای باس ۳۲ بیت، پهنای باند ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه دارد.

در مدل‌های رده بالا حتی تا یک ترابایت پهنای باند حافظه فراهم می‌کنند. نزاع اصلی بین کارت گرافیک ها بر سر همین پهنای باند حافظه است.

پهنای باس حافظه گرافیکی

به تعداد مسیر بین تراشه حافظه و پردازنده گرافیکی، پهنای باس می‌گویند. پس مجموع پهنای باس با تعداد تراشه رم که روی بورد قرار دارد رابطه مستقیم دارد. پهنای باس در رم های GDDR 5 و GDDR 6 برابر با ۳۲ بیت است. اگر ۸ تراشه داشته باشیم، پهنای باس نهایی برابر با ۲۵۶ بیت است.
رم های HBM باس‌های بیشتری دارند و حتی مجموع پهنای باس ۱۰۲۴ بیتی دارند.

کولینگ در کارت گرافیک

اگر کارت گرافیک در دمای مناسبی کار نکند، سرعت کلاک افت می‌کند که نتیجه آن کارایی بسیار بد است. همچنین صدای بلند فن‌ها که سریع‌تر می‌چرخند تا بتوانند کارت گرافیک را خنک کنند اضافه می‌شود.
کولر، بسته به نوع کارت و تولیدکننده آن، متفاوت است اما قانون کلی این است که هیت سینک بزرگتر و فن‌های بزرگتر، کولینگ بهتری فراهم می‌کنند و بی‌صداتر و سریع‌تر هستند.
اگر از آورکلاکینگ استفاده می‌کنید می‌توانید از راهکارهایی مثل هیت سینک بزرگتر و کولینگ آبی استفاده کنید تا کارت شما بی‌صداتر و خنک‌تر کار کند. البته که تغییر کولر در GPU پیچیده‌تر از CPU است.

TDP8 و برق در کارت گرافیک

فاکتور TDP که در مشخصات فنی کارت گرافیک می‌بینید بیانگر توان طراحی حرارتی است و توان مصرفی کارت را نشان می‌دهد. توجه به TDP در انتخاب منبع تغذیه مهم است. چرا که مجموع توان مصرفی سیستم شما باید در حد منبع تغذیه‌ای که دارید یا می‌خرید باشد. پس مطمئن شوید که آیا پاور شما می‌تواند وات لازم برای کارت شما را فراهم کند یا نه.
توجه کنید که منبع تغذیه، کابل مناسب کارت گرافیک را ساپورت کند. البته آداپتورهایی برای این کار هست اما پایداری لازم را ندارند.

تفاوت کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ

تفاوت کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ در این است که در کارت گرافیک ماینینگ برخی پورت های ویدئویی مثل HDMI و  DPو  DVI حذف شده در نتیجه برای گیمینگ دیگر قابل استفاده نیستند اما کارت گرافیک گیمینگ را می‌توان برای ماینینگ هم استفاده کرد. مهمترین تفاوت آنها زمان گارانتی کارت است که در ماینینگ حتی به سه ماه کاهش می‌یابد در حالیکه در حالت بازی معمولا ۳ سال گارانتی می‌شود. دلیلش هم این است که سه ماه ماینینگ برابر است با ۳ سال بازی.
کارت گرافیک ماینینگ دارای سرعت بوست و هسته بیشتری نسبت به کارت گرافیک بازی است و در انتهای نام آن M قرار دارد. کارت گرافیک ۱۰۷۰ جزو کارتهای رایج برای ماینینگ است و اگر ۵۷۰ و۵۸۰  و  ۱۰۷۰را نخریدید می‌توانید ۳/۶ GB 1060 را انتخاب کنید.
ذکر این نکته لازم است که خرید کارت گرافیک دست دوم ماینینگ اصلا توصیه نمی‌شود.

کارت گرافیک مناسب رندرینگ

وقتی CPU تعداد هسته‌های لازم را برای کارهای گرافیکی ندارد باید کارت گرافیک مناسبی کنار آن قرار دهید که چندین هسته پردازشی را به کمک بیاورد. دقت کنید که مادربورد شما با آن سازگاری دارد یا نه و توجه داشته باشید که macOS فقط از کارت های AMD پشتیبانی می‌کند. با توجه به ارتقا نرم افزار های گرافیکی از قبیل فتوشاپ و ۳D مکس و غیره حداقل اندازه کارت گرافیک برای کارهای گرافیکی ۴GB نیاز است.

کارت گرافیک های زیر از فتوشاپ پشتیبانی نمی‌کنند:

AMD/ATI 100, 200, 3000, and 4000 series

nVidia GeForce 7000, 8000, 9000, 100, 200, 300 series

Older Intel® HD Graphics (for example 2000, 3000, 4000 series) cards

 

پسوند TI در کارت گرافیک چیست؟

ببینیم فرق کارت گرافیک ti با معمولی چیست؟ Ti مخفف titanium است که در انتهای برخی مدل‌های کارت گرافیک دیده می‌شوند. پسوند Ti در کارت گرافیک نشان‌دهنده این است که کارت گرافیک دارای کارایی و قدرت بیشتری نسبت به مدل بدون این پسوند است.

بهترین سایت مقایسه کارتهای گرافیک

برای مقایسه کارت گرافیک، وب‌سایت های زیادی هستند که در اینجا به چند تای آنها اشاره می‌کنیم:

HWBench

GPUBoss

Video Card Benchmark

HW Compare

گروه آژمان آی تی با ارائه بهترین خدمات در زمینه سخت افزار در خدمت شماست. برای دیدن محصولات بیشتر میتوانید به منوی ما مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.همچنین قبل از خرید حتما موجودی کالا را با ما چک کنید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “کدام کارت گرافیک برای من مناسب است؟

  1. نیوشا محمودی گفت:

    بسیار مطلب مفیدی در مورد کارت گرافیک بود و بسیار جامع و کامل.فقط برای لپ تاپ با شما تماس گرفتم خیلی خوب راهنمایی کردید

    1. یاشار قربانی سوسهاب گفت:

      خواهش میکنم وظیفه بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *